Svært mange av oss har i løpet av den siste tiden måttet innstille oss på en ny hverdag. Avhengig av hvem du snakker med kan det å jobbe hjemme fra være noe av det beste som finnes, eller så kan det være et aldri så lite mareritt.
Akkurat på samme måte som at ikke alle er ment for å jobbe 8 – 16 hver dag på kontoret, er heller ikke alle laget for å jobbe hjemmefra hver eneste dag.
Spesielt ser man at det er rutinemenneskene som nok synes det er mest vanskelig å sette seg inn i den nye hverdagen. Det kan rett og slett oppfattes som at den daglige rutinen forduftet samtidig som hjemmekontoret begynte.
Flere studier har faktisk vist til at visse yrker er mer egnet for hjemmekontor enn andre.
Studien ble publisert i Journal of Economic Behavior and Organization, og det ble konkludert med at de som arbeider i kreative yrker generelt sett vil oppleve størst gevinst av å jobbe hjemmefra.
På den andre siden pekte studien på at de som jobber i relativt ensformige yrker, med repeterende og «kjedelige» arbeidsoppgaver hadde minst nytte av hjemmekontor.
Dersom du er en av de som sliter med å tilvende seg den nye arbeidshverdagen, kan det rett og slett være så enkelt at du sliter med motivasjonen. Ikke fordi du er lat, men heller fordi at den nye tilværelsen rett og slett ikke bidrar til glede og energi i hverdagen.
Med ensformige og lite givende arbeidsoppgaver, er det ofte det sosiale som holder oss motiverte og fornøyde med arbeidshverdagen. Med hjemmekontor er det veldig fort gjort at det sosiale faller bort, og man sitter kun igjen med arbeidsoppgavene man i utgangspunktet føler er lite inspirerende.
Men. Uavhengig av hva som skulle være grunnen for at du opplever noen utfordringer med den nye arbeidshverdagen, er det heldigvis enkle grep du kan ta for å gjøre det beste ut av det.
1. Unngå joggedressen
Dette er nok en av de største gjengangerne, og samtidig en av de enkleste å unngå.
En av de største fristelsene ved å jobbe hjemmefra er nok at man skal kunne jobbe i akkurat hva slags klær man selv ønsker. Eller ingen klær i det hele tatt, for den del!
Selv om dette i utgangspunktet kan virke som en tiltalende og god idè, kan nok resultatet dessverre ende opp med å bli alt annet enn behagelig og avslappende.
Hvordan man kler seg har ofte en direkte innvirkning på hvordan man faktisk føler seg. De aller fleste av oss kan vel relatere til hvordan det føles på tampen av en lat søndag iført joggedressen.
Man føler seg rett og slett mindre fresh, og dersom du har planer om å holde både energinivået og humøret oppe mens du jobber hjemmefra, er anbefalingen enkel.
Kle deg som om du skulle ha reist på jobb, og stell deg ordentlig på morgenen!
2. Ikke sov for lenge
Vår neste anbefaling er at du etter beste evne bør forsøke å unngå å sove lengre enn vanlig hver eneste dag.
På sikt fører dette til det vi vil kalle en dårlig vane, hovedsakelig av 3 ulike grunner.
- Normalt sett har de fleste arbeidsplasser en «kjernetid». Dersom du blir slurvete og sjeldent er tilstede innenfor de fastsatte tidspunktene, kan det ende med at du ikke er tilgjengelig når andre har behov for deg fordi du sov. Pinlig!
- Du begynner å være våken senere og senere hver eneste kveld. I utgangspunktet er ikke dette et stort problem, så lenge du får samme antall timer søvn per natt. Det er likevel lite som skal til før du «låner» noen timer av nattesøvnen for å sitte oppe enda litt lengre på kvelden.
- Dersom du tilegner deg en vane hvor du sover 1-2 timer lengre hver morgen, kan det være at du står ovenfor et aldri så lite problem når dørene til kontoret åpner igjen. Og du har vel ikke lyst til å være den personen som alltid kommer for sent?
Det er altså viktig å huske på at til tross for at du er hjemme, så har du ikke fri.
Du kan naturligvis nyte godt av mer frihet i form av hvordan du jobber, men vi anbefaler at du gjør ditt beste for å opprettholde en nogenlunde stabil døgnrytme.
3. Ha et tydelig skille mellom jobb og privat
Når du jobber hjemmefra er det svært viktig å opprettholde et tydelig skille mellom jobb og privatliv.
I en situasjon hvor du har hjemmekontor, er det lite som skal til før arbeidslivet flyter over i privatlivet.
Resultatet blir som oftest at du til enhver tid befinner deg midt i mellom arbeid og avslapning, og aldri får gjort noen av delene fullstendig.
Ett enkelt tips for å opprettholde et tydelig skille mellom jobb og privat er å ha en fast timeplan du følger.
Jobb de timene som er satt opp, og etter det er du ferdig. Da kan du bruke resten av dagen på å slappe av og være med familien.
4. Ikke jobb fra senga
Dette er vel en av de mest åpenbare rådene, men vi vet at mange faktisk har gått i denne fella likevel.
Du må enkelt og greit komme deg ut av senga på morgenen. Så enkelt er det!
Dersom du ikke får til dette, vil du på sikt merke at det oppstår en lang rekke problemer.
- Det er tilnærmet umulig å gå inn i «arbeidsmodus», hvor du er produktiv og får gjort unna det arbeidet du skal.
- Du kommer til å føle deg mer trøtt og sliten, og det å holde fokus vil bli et problem.
- Du vil med stor sannsynlighet kjenne på muskulære plager, slik som stiv muskulatur og en vond rygg.
Vi kan altså ikke råde deg nok til å unngå å bli værende i senga, uansett hvor fristende det måtte være.
Det å stå opp om morgenen har også en stor effekt på psyken, og en aldri så liten depresjon kan være rett rundt hjørnet dersom du ikke engang står opp om morgenen!
5. Innred et skikkelig kontor
Akkurat som på det vanlige kontoret, så er det svært viktig at atmosfæren rundt deg bidrar til at du faktisk klarer å jobbe.
Enkelte velger å jobbe fra sofaen, kjøkkenstolen eller til og med senga, som vi gikk gjennom i forrige avsnitt.
Dersom du ikke har en behagelig sittestilling på hjemmekontoret, er det enkelt og greit svært vanskelig å gjøre den jobben du egentlig skal.
Som et minimum bør du ha en god kontorstol, og gjerne en skikkelig skrivepult – med god plass.
Dersom du har råd til det er det selvfølgelig er det selvfølgelig også hensiktsmessig med en «hev-senk» pult, slik at du også kan stå noen timer i løpet av arbeidsdagen.
Uavhengig av om du går for en pult hvor du kan justere høyden, er nok kontorstolen det viktigste – samt arealet du har til rådighet.
Rommet bør være godt opplyst, og det bør være god nok plass til at du ikke føler deg «innestengt».
Et enkelt råd for å finne ut av om hjemmekontoret er tilstrekkelig, er å spørre seg selv;
«Ville jeg vært fornøyd med et slikt kontor på arbeidsplassen min?»
Dersom svaret er nei bør du så absolutt vurdere å oppgradere hjemmekontoret!
- Les også: Test av kontormøller!