Påvirker sosiale medier hvordan vi spiser?

Sosiale medier og kosthold

I løpet av kort tid har sosiale medier blitt en stor del av livene våre. Men kan de sosiale mediene også påvirke kostholdet vårt?

Sosiale medier har mer eller mindre revolusjonert hvordan vi lever livene våre. De kan påvirke både jobb, vennskap og kjærlighetsforhold.

Men hva med kostholdet vårt? Kan sosiale medier også påvirke hvordan vi spiser?

Faktisk ser det ut til at hvordan vi bruker de sosiale mediene kan ha en direkte innvirkning på hva og hvordan vi spiser. Når man tenker på det burde det jo ikke komme som noen overraskelse.
I snitt bruker vi omkring 2 timer på sosiale medier hver eneste dag. Det skal med andre ord godt gjøres om man ikke blir litt påvirket.

En studie fra 2020 så faktisk på sammenhengen mellom sosiale medier og kosthold. I studien så man på hvor mye frukt og grønnsaker deltakerne spiste i gjennomsnitt hver dag. Resultatet var som forventet. De som så at andre spiste mye frukt og grønnsaker via sosiale medier endte også opp med å spise mer frukt og grønnsaker selv.

I praksis viste studien altså at vi blir påvirket av innholdet vi ser. Men, påvirkningen begrenser seg selvfølgelig ikke bare til frukt og grønnsaker.

Det mer eller mindre konstante konsumet av innhold via sosiale medier kan på sikt forme vår oppfatning av hva som er normalt. Her kan det være snakk om både hva man spiser, porsjonsstørrelser, proteininntak, inntak av kosttilskudd og lignende.

Men OK. Flere av oss blir altså påvirket av sosiale medier, også når det kommer til kosthold. Men hva betyr det i praksis? Hva er eventuelt fordelene og ulempene med en slik påvirkning?

Mulige fordeler med sosiale medier

Sosial medier kosthold fordeler

Vi har vel alle hørt de dystre spådommene om hvordan sosiale medier former oss som mennesker, og at det i bunn og grunn bare påvirker oss i negativ grad. Men er det egentlig slik at det bare er ulemper?

Ikke nødvendigvis. Om du bruker sosiale medier på den «riktige» måten kan det faktisk gi deg mange gode fordeler. Dette gjelder også når man ser på kosthold.

1. Motiverende og inspirerende

På sosiale medier er det en tynn linje mellom inspirerende innhold og det som rett og slett er urealistisk.

Om du klarer å følge de riktige kontoene kan du utvilsomt finne mye motiverende og inspirerende innhold. Stikkordet bak disse kontoene er ofte ærlighet. De kan gjerne vise frem resultatene sine slik at man har noe å strebe etter. Om det derimot aldri nevnes noe som helst om ulike utfordringer og problemer de har møtt på underveis, får man ofte ikke hele bildet.

Det er altså ingenting i veien for å følge personer man beundrer eller ser opp til. Dette kan ofte gi litt ekstra motivasjon, og det er jo alltid morsomt å ha noe man kan strekke seg etter. Bare pass på at du ikke ender opp med et helt uoppnåelig ideal.

2. Ny lærdom og nyttig informasjon

Mange kontoer sikter på å gi god og nyttig informasjon om mat og kosthold.

Kanskje lurer du på hvordan man lager en gresk salat? Eller kanskje du vil vite mer om hvordan du kan endre spisevanene dine for å beskytte miljøet?

Det finnes kontoer på sosiale medier for så godt som alle mulige temaer, og det er utvilsomt mye nyttig og god informasjon der ute!

3. Positiv holdning til mat

Noe av det beste med sosiale medier er evnen til å koble sammen likesinnede personer med de samme interessene. Enten du er en smoothie-entusiast eller vil prøve lavkarbo for første gang, finnes det så godt som alltid en gruppe du kan melde deg inn i.

Det vil da dannes et samhold mellom personene som aktivt deltar i nettsamfunnet, og man kan oppmuntre og motivere hverandre på veien mot en bedre helse. En studie fra 2016 konkluderte faktisk med at de som var aktive i et nettsamfunn for vektnedgang oppnådde bedre resultater enn de som kun forsøkte seg på egenhånd!

Mulige ulemper med sosiale medier

Sosiale medier kosthold ulemper

Så det er altså noen fordeler med å bruke sosiale medier. Men hva med ulempene?

Desto mer tid du bruker på sosiale medier, desto bedre kjennskap bør du ha til de negative effektene det kan føre til.

1. Overspising

Det er ikke alltid innholdet vi ser på sosiale medier som kan påvirke hvordan vi spiser. I blant kan det faktisk være selve «scrollingen» som fører til at vi overspiser.

På engelsk omtales dette ofte som Distracted Eating. I praksis vil det altså si at man ikke tenker over at man spiser. Resultatet blir ofte at man rett og slett spiser for mye.

Årsaken er jo enkel. Man sitter og spiser mens man scroller gjennom sosiale medier. Plutselig har man spist opp hele chips-posen uten at man tenkte over det en gang!

2. Urealistiske mål og idealer

La oss være ærlig. Sosiale medier er vel ikke akkurat kjent for å gi realistiske forventninger. Influencere og kjendiser bruker ofte sosiale medier til å vise frem de beste delene av livet sitt. Ofte gis det i tillegg mye oppmerksomhet til hvor god og sunn mat de spiser.

Om man prøver å leve opp til disse urealistiske (og ofte uærlige) idealene blir man som regel skuffet. Neste gang du ser et innlegg av den perfekte, sunne lunsjen til en influencer bør du derfor huske på en ting. Det er kun et øyeblikksbilde!

Personen som la ut bildet har nok også sine utfordringer å stri med. Problemet er bare at de ikke legger ut noen bilder av det!

3. Reklame påvirker oss mer enn vi tror

De aller fleste tror at de ikke blir påvirket noe særlig av reklame og markedsføring. Samtidig blir det bare mer og mer reklame på nett. På sosiale medier blir vi mer eller mindre bombardert med tilpasset innhold og reklame til enhver tid. Men hvorfor investeres det stadig mer penger i reklame om den vanlige mannen i gata ikke blir påvirket av det?

Du skjønner nok hvor vi er på vei. Du blir selvfølgelig påvirket av det, enten du liker det eller ei.

Tilpassede annonser av ulike kosttilskudd og slankeprodukter kan utvilsomt påvirke valgene du tar. Ofte fremmer disse annonsene også et mer eller mindre uoppnåelig ideal. For mange ender dette rett og slett opp med at man får et dårligere kroppsbilde. Man føler rett og slett at man skaffe seg slankeproduktene for å oppnå idealkroppen som frontes i sosiale medier.

Du bør derfor bli klar over det, først som sist. Du bombarderes med reklame til enhver tid, og du blir høyst sannsynlig påvirket av det også!

Kilder